you're the one for me, fatty!

image5

bencku har alltid varit ett stort litet marsvin, en tjockis som marsvin är. men jag har ändå undrat om han inte är för tjock, till och med med marsvinsmått mätt. de lägger ju på sig lätt, gnagare, och jag vet att man ska kolla vikten noga, det har jag läst i mina marsvinsböcker. men! ingenstans i böckerna står något om hur mycket de små liven ska väga, bara att de inte får väga för mycket. men idag, på marsvinsnätet hittade jag till slut någon sorts riktlinje, alltså någonstans mellan 800g-1400g, men att vikten kan variera efter marsvinsras och typ. det gäller bara att kolla och klämma på svinet. ja. folk säger alltid att stackars bencku är för fet, och han väger 1700g, alltså hela 300g för mycket enligt den där viktuppskattningen som signaturen "humlan" hade postat på marsvinsnätet. det stod förstås också att man bäst kollar genom att titta efter fettvalkar bakom frambenen. och nej, bencku har inga valkar. jag är förvirrad. såsom ömsint smådjursmor älskar jag mina grisar ovillkorligt och tycker att de är de stiligaste djuren som finns. och jag läste faktiskt om någon som haft en marsvinshona som vägde två kilo och som inte var för fet. men jag vill ju inte vara en dålig marsvinsmamma som övergöder sina älsklingar och tror att hon gör det bästa för dem när hon egentligen matar ihjäl dem! hjälphjälp internationella sjönödssignalen och kära bullen, har jag ett överviktigt marsvin?

Kommentarer
Postat av: Anders

Det här är förstås en adekvat fråga. Men eftersom djuren väl har den här bloggen borde de väl själva få uttala sig?

2008-04-01 @ 14:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0