the killer rabbit

image7

häromdagen läste jag något mycket oroväckande på marsvinsnätet. tydligen ska man inte alls ha kaniner och marsvin tillsammans eftersom kaniner bär på en bakterie i sina luftvägar, bordetella bronchiseptica, som är sjukdomsframkallande för marsvin, alltså direkt livshotande!

jag dog inombords. genast skrev jag ett inlägg på forumet för att fråga om råd:

jag har inte hört talas om den otäcka kaninbakterien förut, och jag som har en kanin tillsammans med mina två marsvin! Jag köpte kaninen och ett av marsvinen för 2,5 år sedan, från en djuraffär. Jag hade läst att man ska ha minst två marsvin tillsammans men butiksbiträdet hävdade bestämt att det gick utmärkt med en kanin och ett marsvin ihop. (Kaninen och marsvinet hade delat bur sedan de var bebisar). Senare skaffade jag en marsvinskompis till Bencku (första marsvinet). Men som sagt, den här kaninbakterien, hur ska jag göra? Kaninen är nästan bara ute ur buren om dagarna, hoppar in för att äta och "gå på toaletten", marsvinen har sin springtimme varje dag, är annars i buren. Men det låter ändå som att minsta stund tillsammans är skadlig och jag vill naturligtvis inte utsätta mina svin för något farligt. Hur ska jag göra? Jag vill ju inte göra mig av med något av mina djur men inser att jag måste vidta någon åtgärd. Jag bor litet, i en etta och vet inte hur jag ska gå till väga. Snälla marsvinsvänner, hjälp!

ja, ni ser ju själva hur desperat jag var. jag hade börjat fundera på vem av mina älsklingar som jag skulle behöva lämna ifrån mig, det var fruktansvärt, det var sophie's choice. men! det dröjde inte länge förrän jag fick svar och råd, det var humlan igen, humlan kan allt om marsvin, humlan är marsvins-yoda. hon skrev:


Hej! Eftersom marsvinen ännu inte blivit sjuka så tror jag inte risken är så stor att de skulle bli det i fortsättningen heller. Däremot tycker jag att du ska skaffa en bur till och ha marsvinen för sig och kaninen för sig. Djuren kommer då att få en tryggare och lugnare tillvaro. Om du har ont om plats kan du ex. ha två 120*60 burar som du ställer på varandra, då tar de inte upp mer golvyta. Lycka till!

å humlan, om hon bara visste hur glad jag blev. en sten föll från mitt hjärta. dock kan jag inte helt slappna av förrän jag skaffat en egen lägenhet åt malte, på våningen ovanför svinen. och ja, svinen kommer att få det mycket lugnare då, för se malte kan vara lite tjurig och vi vet ju alla hur kul det är att dela hem med tjuriga typer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0